Saturday, June 30, 2007

واكنش كروبي به آقاي جنتي



اگر قرار بر نقل خواب است ، خواب من بايد نقل شود 8/4/86

نوانديش- مهدي كروبي در واكنش به سخنان اخير آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان گفت: نمي توان حكومت را با خواب اداره كرد بلكه بايد مديريت كرد زيرا هر حكومت بر اساس مسائل طبيعي مسير خود را سپري مي‌كند و با خواب و نذر و نياز نمي‌توان به تصميم‌گيري در امور حكومتي پرداخت. البته ما توسل به ائمه و توكل به خدا را در جاي خود قبول داريم زيرا خداوند و ائمه در هر شرايطي كمك دهنده به ما هستند.
آيت اله كروبي با اشاره به اظهارات خطيب موقت نماز جمعه تهران به نقل از يكي از دوستانش مبني بر اين‌كه " در زمان انتخابات در تاكسي از راننده پرسيدم به چه كسي راي مي‌دهي؟ او گفت: نمي‌دانم اما مادرم كه چند سال پيش فوت كرده ديشب به خوابم آمده و گفت به احمدي‌نژاد راي بده. از اين نمونه‌ها بسيار است" ادامه داد: اگر يك روحاني ساده‌انديش و درس نخوانده‌اي در روستايي يا حسينيه‌اي و مسجدي اين‌گونه سخن مي‌گفت يك امر طبيعي بود، ولي از اين‌كه آقاي جنتي به عنوان يك مجتهد، آدم باسواد و تحصيل كرده‌اي كه كه عضو شوراي نگهبان است آن‌هم در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران كه در سراسر دنيا منعكس مي‌شود اين حرف‌ها را مي‌زند من بسيار تعجب مي‌كنم.
وي با بيان اين‌كه " چنين اظهاراتي موجب تزلزل جايگاه روحانيت است" گفت: همواره علما، روحانيون و شخصيت‌هاي سياسي مراقب هستند كه براي گفتار و اعمال خود در مسائل ديني و اخلاقي، سياسي و اجتماعي استدلال و برهاني منطقي بر پايه و دانش و علم داشته باشند و هموراه علما و روحانيون در حوزه‌هاي علميه كه كانون تنوير افكار و تعليم و تربيت همه بزرگان بوده به برخورد با اين طرز تفكر مي‌پرداختند.
كروبي با بيان خاطراتي از دوران انتخابات خرداد 76 تاكيد كرد: ما از همه بزرگاني با گرايش‌هاي مختلف سياسي مي‌خواهيم كه مسائل خرافي و غيرعادي را درمسائل حكومتي دخالت ندهند؛ زيرا اين باعث مي‌شود كه چنين امري به فرهنگ تبديل شود كه ناچاريم با آن برخورد كنيم كه البته در مواردي برخورد هم كرده‌ايم . در مواردي خود ما در ايجاد چنين فرهنگي مقصر بوده‌ايم.
دبيركل حزب اعتمادملي ادامه داد: البته اگر ما مي‌خواستيم از اين حرف‌ها بزنيم مواردي وجود داشت مانند اين موضوع كه در زمان انتخابات اول رياست جمهوري خاتمي، همسر يكي از شهداي مشهور نقل مي‌كرد در هنگامي كه متحير از اين بوده كه به چه كسي راي دهد آن شهيد به خوابش آمده و به او گفته كه به خاتمي راي دهند. پس از اين‌گونه موارد وجود دارد ولي تا به حال حتي در جلسات خصوصي آن را نقل نكرده‌ايم.
كروبي با اشاره به انديشه‌هاي امام(ره) در برخورد با چنين اظهاراتي گفت: حضرت امام(ره ) هموراه بر اين نكته تاكيد مي‌كردند كه نمي‌توان حكومت را با خواب و معجزه اداره كرد و حتي اگر زماني به بزرگان، علما و شخصيت‌هاي سياسي به ديدن امام(ره) مي‌رفتند و از خواب و يا ارتباط با امام زمان(عج) برايش تعريف مي‌كردند ايشان هميشه به شوخي مي‌گفت كه من كور باطن هستم و حتي در مقابل چنين اظهاراتي در مواردي برخوردهاي تندي مي‌كردند و مي‌گفتند كه اصلا از اين حرف‌ها نزنيد مگر مي‌شود با خواب كشور را اداره كرد.
وي تصريح كرد: امام(ره) همواره با اين طرز تفكر مبارزه مي‌كرد و حتي داستان‌هاي زيادي از ايشان، شيخ انصاري و آيت‌الله بروجردي وجود دارد كه حتي در برابر مسائلي كه درباره اهل شهود و مدعيان سير و سلوك مطرح مي‌شد ايستادگي مي‌كرد كه اگر لازم باشد اين داستان‌ها را كه بسياري از بزرگان در جريان اين داستا ن‌ها هستند را نقل مي‌كنم.
دبيركل حزب اعتمادملي در عين حال افزود: البته اصل علم شهود و سير و سلوك و كشف كرامت واقعيت دارد و من هيچ‌گاه آن را انكار نمي‌كنم و حتي در نامه‌هاي عرفاني و اجتماعي كه از حضرت امام(ره) پس از رحلتش به دست آمده مي‌خوانيم كه ايشان به مرحوم حاج احمدآقا توصيه مي‌كند اگر به نقطه‌اي از سير و سلوك نرسيديد هيچ وقت اصل آن موضوع را انكار نكنيد چراكه بسياري به آن رسيده‌اند.
وي با اشاره به برخوردهاي حضرت امام(ره) با اين طرز تفكر يادآور شد: زماني برخي از بزرگان و علما نزد امام(ره) آمدند و درباره فردي صحبت كردند كه از ارتباط با امام زمان(عج) صحبت مي‌كند ولي حضرت امام(ره ) حرف‌هاي آن را نمي‌پذيرفت تا اين‌كه با اصرار آن بزرگان مجبور به پذيرش اين موضوع و ديدار با آن افراد مدعي شد، ولي حضرت امام(ره) سوال و جواب‌هايش را به گونه‌اي تنظيم كرده بود كه افراد مدعي ارتباط با امام زمان(عج ) از پاسخگويي بازماندند و حتي نامه‌هاي تند و توهين‌آميزي را عليه ايشان نوشتند.
كروبي گفت: بنابراين اصل وجود كشف و شهود به جاي خود محفوظ است ولي امام خميني(ره) هرگز در مسائل حكومتي به اين‌گونه مسائل اتكا نكرد، جز در مواردي كه براي جلوگيري از مغرور شدن اطرافيان و براي تعليم و تربيت و آن هم با بيان اين‌كه خداوند لطفي در حق بنده‌اش كرده است اين‌گونه مسائل را مورد توجه قرار مي‌داد، مانند ماجراي آزادسازي خرمشهر كه در كنار تقدير از سربازهاي جبهه اعلام كرد كه خرمشهر را خدا آزاد كرد تا آن‌ها گرفتار غرور نشوند.
وي گفت: حضرت امام(ره) همواره هنگام تصميم‌گيري‌هاي حساس و سرنوشت‌ساز بر اين موضوع تاكيد مي‌كرد كه خداوند اين راهكارها را به ذهن من رسانده است تا از ايجاد شائبه‌هايي جلوگيري كند.
دبيركل حزب اعتمادملي در عين حال خطاب به آيت‌الله احمد جنتي گفت: شما به عنوان دبيرمحترم شوراي نگهبان بايد در آستانه انتخابات كاملا بي‌طرفي خود را حفظ كنيد و البته من از اعضاي شوراي نگهبان اعم از حقوقدان و فق‌ها به ويژه از آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مومن خواهش مي‌كنم كه به ايشان توصيه كنند تا در آستانه انتخابات از چنين موضع‌گيري‌هايي پرهيز كنند زيرا كشف كرامت براي يك جريان در اذهان مردم تاثيرگذار است.
كروبي هم‌چنين با اشاره به سخنان اخير احمد جنتي مبني بر ذكر داستاني از خواب و نذر و نياز براي راي دادن مردم روند انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را يادآور شد و در اين‌باره گفت: هرچند كه من نمي‌خواستم قضاياي گذشته را يادآوري كنم ولي اظهارات اخير آقاي جنتي من را بر آن داشت كه بگويم اگر قرار است خوابي نقل شود بايد خواب يكساعته من نقل شود كه در طول آن اتفاقات بسياري افتاد.
وي توضيح داد: صبح روز انتخابات زماني كه پس از خواندن نماز صبح خوابيدم، پسر بزرگ من حسين به همراه تعدادي از دوستان به وزارت كشور رفتند و در آن زمان بيش از 14 ميليون راي در سايت وزارت كشور شمارش شده بود و من نفر اول بودم و بزرگواري كه آقاي جنتي از ايشان تعريف مي‌كنند نفر سوم و آقاي هاشمي نفر دوم بودند ولي در همان ساعت يكي از معاون وقت وزارت كشور ناظران كانديداها از جمله پسر من را از اتاق سايت بيرون كرد كه به دنبال آن همه چيز دگرگون شد. پس از اين كه ناظران را بيرون كردند در فاصله كمي سخنگوي وقت شوراي نگهبان شتاب زده به اعلام آرا پرداخت كه البته نتايجي كه او اعلام كرد بر خلاف نتايجي بود كه از آراي شمارش شده در سايت وزارت كشور به دست آمده بود و بنابراين وقتي من بيدار شدم نفر سوم بودم. اين ماجرا از تدبير شوراي نگهبان و نظارت و اجراي دقيق و از بركت دولت اصلاحات بود كه چنين انتخاباتي برگزار شد و بعد از آن هم رييس دولت اصلاحات فرمود كه تاكنون چنين انتخاباتي به اين خوبي برگزار نشده است.
وي خاطرنشان كرد كه در همان ايام ملاقاتي با مقام معظم رهبري داشته و در مورد آرا با ايشان صحبت كرده است.
كروبي با اشاره به مباحثي كه در آن مقطع در مورد بازشماري آرا مطرح شده بود نيز گفت: آقايان پافشاري مي‌كردند كه انتخابات به خوبي برگزار شده است
.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه دولت نهم با موفقيت به مسير خود ادامه دهد.

No comments: