Monday, November 24, 2008

انتقادات هاشمي

انتقاد تند هاشمي رفسنجاني از فضاي سياسي و اقتصادي کشور؛ اگر مردم نباشند حکومت قابل دوام نيست


________________________________________
اعتماد: هاشمي رفسنجاني ديروز پس از سال ها در جمع دانشجويان حضور يافت تا خاطرات سال هاي دور را زنده کند؛ آن روزها که رداي رقابت انتخاباتي براي نشستن بر صندلي رياست جمهوري به تن کرده بود اما حکايت اين بار حضور هاشمي رفسنجاني در دانشگاه متفاوت از آن روزهاست؛ متفاوت از آن رو که او اين بار کانديداي انتخابات رياست جمهوري نيست و ديرزماني است که جامه رقابت در اين عرصه را واگذار کرده است
با اين تفسير همايش ملي «30 سال انقلاب اسلامي، دستاوردها، آسيب ها و فرصت ها» بهانه يي براي حضور دوباره او در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف فراهم آورد تا البته از «دولت سازندگي» نيز دفاع کند. در همين راستا بود که او اين موضوع را که «دولت سازندگي به افکار امام پايبند نيست» يک دروغ تاريخي توصيف کرد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود؛ اينکه مي گويند در دوره سازندگي، فقرا فقير شده اند و اغنيا، غني تر، يک دروغ آماري است. ما در دولت سازندگي دو درجه محرومان را بالا برديم و دو درجه نيز اغنيا را پايين آورديم ايجاد اشتغال کرديم و فعاليت هاي اقتصادي، زمينه اشتغال را فراهم آورد.به گزارش ايلنا وي در حالي که رقم بيکاري را در آن زمان 16 درصد اعلام کرد، اظهار داشت؛ زماني که دولت را تحويل دادم، نرخ بيکاري به 9/1 درصد رسيد و برخي فکر مي کنند رسيدن به فقرا بايد به گونه يي باشد که چيزي بدهيم تا آنها بخورند ولي من بر اساس منطق اسلامي، سياسي رفتار کرده ام. وي سپس به چگونگي شکل گيري «حزب کارگزاران سازندگي» اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه «حزب کارگزاران برخلاف ميل من تاسيس شد» افزود؛ در انتخابات مجلس پنجم شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز تصميم گرفتند در تهران يک ليست ارائه کنند و ما تصميم گرفتيم از جريانات موجود در جامعه که در آن زمان چپ و راست ناميده مي شد، در اين ليست بياوريم. به گزارش ايسنا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت؛ در آن موقع برخي از اعضاي کابينه پيش ما آمدند و گفتند ما ليستي جدا از ليست جامعه روحانيت ارائه مي کنيم. به دوستان خود در جامعه روحانيت گفتم ولي آنها قبول نکردند در آن زمان چون والده من فوت کرده بود از طريق آقاي ناطق نوري آن موضوع را به رهبري منتقل کردم و ايشان نيز به دلايلي گفتند آنها ليست جداگانه بدهند. وي در خصوص دلايل رهبري براي ارائه ليست جداگانه توسط گروهي که بعدها کارگزاران نام گرفت، گفت؛ رهبري به دليل اينکه انتخابات پرشور برگزار شود و نيز سلايق گوناگون بتوانند در انتخابات شرکت کنند، پذيرفتند که آنها ليست جداگانه بدهند البته متذکر شدند وزرا نمي توانند در اين ليست باشند، ولي معاونين وزرا مشکلي براي حضور در ليست ندارند. براي همين آنها بيانيه يي را به نام کارگزاران منتشر کردند که خيلي هم آن بيانيه در آن مقطع تاثير گذاشت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تاکيد کرد؛ من اگر پدر هستم، پدر تمام احزاب هستم. من همه احزاب را دوست دارم و برادر آنها هستم. من برخي از نظرات جريانات اصلاح طلب و اصولگرا را قبول دارم و بعضي از آنها را قبول ندارم و منطقي هم همين است. بخش ديگري از سخنان هاشمي رفسنجاني به رابطه او و مقام معظم رهبري اختصاص داشت

وي در اين خصوص گفت؛ من فکر مي کنم در اين کشور هيچ فردي به اندازه من و رهبري به هم نزديک نيستيم. من دوستدار آقاي خامنه يي هستم. بيش از 50 سال است که ما با هم رفيق هستيم. در برخي موارد هم اختلاف نظر پيدا مي کنيم ولي با ارائه راه حل هايي آن اختلاف نظرها نيز مرتفع مي شوند. رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه تصريح کرد؛ به هر حال ايشان رهبري است و ما رهرو ايشان هستيم و به طور متناوب هر دو هفته يک بار شام ميهمان ايشان هستيم و يکي دو ساعت مسائل روز را بررسي مي کنيم البته در گذشته ايشان پيش ما مي آمدند ولي بعد از رهبري من خدمت ايشان مي روم. وي با ذکر خاطره يي از رابطه خود با رهبري گفت؛ در سال هاي گذشته در خانه ايشان نشسته بوديم و تلفن زنگ خورد و رهبري گوشي تلفن را به من دادند و پشت خط آقاي ابراهيم اميني بود و گفتند در جامعه مدرسين جلسه داشتيم و بحث مان اين بود که اگر بين شما و رهبري اختلافي است ما آن را رفع کنيم به همين دليل زماني را در نظر بگيريد تا خدمت شما و رهبري برسيم. من گوشي را به رهبري دادم و ايشان گفتند خدا آن روزي را نياورد که بين من و آقاي هاشمي اختلاف پيش بيايد و نياز به داوري باشد. در ادامه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد؛ اجراي دقيق سند چشم انداز 20 ساله و الزامات آن اگر درست اجرا شود با ابعاد مختلف مي تواند راه حل مشکلات کشور قرار گيرد. هاشمي رفسنجاني سپس در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان مبني بر اينکه طرح جامع شما براي حل مشکلات چيست، گفت؛ من مسوول اجرايي و مسوول قانونگذاري نيستم که از من بخواهيد طرحي را ارائه کنم، رهبري سياست هاي کلان را تعيين و به مجمع ابلاغ مي کند و در صورت بن بست در مسائل کشور مجمع تشخيص راه حل ارائه مي دهد. وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه معناي مصلحت چيست و آيا مصلحت دروغ گفتن است، گفت؛ کلمه مصلحت کلمه فقهي است که اصلح را بر صالح مقدم مي دارد و هر جا به مصلحت باشد، عمل مي کند. ما يک عده کارشناس در مجمع هستيم که درصورت بن بست در مسائل کشور و به خواست رهبري مصلحت را تشخيص مي دهيم. رئيس مجلس خبرگان رهبري همچنين در سخنان خود به آسيب هاي انقلاب اشاره کرد و يکي از اين آسيب ها را فاصله گرفتن از مردم دانست. به گزارش ايلنا هاشمي رفسنجاني همچنين در ادامه از کساني که در انتخابات عقايد خود را به مردم تحميل مي کنند، انتقاد کرد. رئيس مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينکه فکر مي کنيد بزرگ ترين اشتباهي که در جمهوري اسلامي رخ داده چه بوده است، گفت؛ بگذاريد پاسخ اين سوال را نگويم. به هر حال هرکسي يک چيزي را پيدا مي کند.همچنين به گزارش ايسنا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد؛ هرکدام از سه شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي مخدوش شود، مي شود آسيب. اگر خداي نکرده جمهوري بشود مجلس فرمايشي و کساني به خود حق دهند که در انتخابات دخالت کنند و آرا را مخدوش کنند، اين مي شود آسيب. اگر شرايطي به وجود بياوريم که مردم بي تفاوت باشند و نخواهند در انتخابات شرکت کنند، اين يک آسيب است. وي افزود؛ ما که با 99 درصد حضور مردم کارمان را شروع کرديم و با حضور وسيع مردم انقلاب را پيروز کرديم و جنگ را به نفع خود خاتمه داديم، اگر بنا باشد اين مردم خصوصاً قشر تحصيلکرده فکر کنند که امري به آنها تحميل مي شود، اين بزرگ ترين آسيب است. ممکن است کساني اين را بخواهند ولي اين اشتباه بزرگي است. وي ادامه داد؛ اگر مردم نباشند حکومت، اسلامي و قابل دوام نيست. مردم همه جامعه هستند، نه بخشي از آن. اگر در استقلال اقتصادي باز وابسته شويم و به جايي برسيم که متاسفانه امروز اين خطر هست که اکثريت نيازهايمان را وارد مي کنيم، اين آسيب است. آخرين پالايشگاه دوران سازندگي در بندرعباس براي صادرات بنزين و گازوئيل ايجاد شد. اگر ما 40 درصد نياز بنزين و گازوئيل را وارد مي کنيم وابستگي از اين بدتر نمي شود و اگر صنايع داخلي در برابر موج واردات از صحنه بيرون بروند و نتوانند رقابت کنند، وابستگي همين امر خطرناک است. هاشمي رفسنجاني بي تفاوتي ملت و مخالف شدن بخش عظيمي از ملت خصوصاً قشر آگاه را آسيب اساسي انقلاب خواند و افزود؛ آسيب در استقلال ما اين است که نيازها و وابستگي ها بيشتر بشود، گرچه ما از نظر سياسي مستقل باشيم چراکه اين امر کافي نيست. ما بايد با زندگي آزاد، مرفه، با حضور همه اقشار و استفاده از همه انرژي ها بتوانيم کشورمان را در مسيري که استحقاق آن را دارد جلو ببريم. وي در ادامه با بيان اينکه «ايران دومين دارنده گاز بعد از روسيه است» گفت؛ متاسفانه درست عمل نمي شود. قطر اين کشور يک وجبي که شريک ماست همه فازهاي 30گانه خود را روشن کرده در حالي که فقط 6-5 سکوي ما روشن است. اين يک اشکال است و ما از چند سال پيش دچار اين ضعف شده ايم. گاز ما حربه بزرگي است و مي تواند قدرت سياسي ما باشد. وي با تاکيد بر لزوم استفاده از ظرفيت بالاي جغرافيايي ايران گفت؛ مي توانيم کاري کنيم که هر هواپيمايي که از آسمان رد مي شود از آن دلار پايين بريزد. فرودگاه هاي ما با سيستم مديريت درست بايد ظرفيت پذيرش هزاران هواپيما را داشته باشند. هاشمي رفسنجاني در ادامه با تاکيد بر اينکه «با تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام، بن بست ديني نداريم» گفت؛ ما مي توانيم مثل کشورهاي کاملاً آزاد در مسائل ديني و نيازهاي فکري جامعه عمل کنيم. ممکن است اين تعارضات در قوانين باشد اما با ابتکار امام(ره) ما ديگر بن بست نداريم و با تشکيل مجمع هرچه به مصلحت نظام و اداره کشور باشد، انجام مي شود. وي نبود برنامه هاي درازمدت را از اشکالات خواند و افزود؛ با نوشتن چشم انداز 20 ساله اين موضوع را حل کرديم و اکنون همه ابزار براي ساخت يک ايران متمدن، پيشرفته، مسلمان، پيرو اهل بيت و مکتب شيعه فراهم است و مي توانيم در دنيا کشورمان را به عنوان الگو معرفي کنيم

No comments: