Friday, May 30, 2008

موسوي خوئيني‌ها

--------------------------------------------------------------------------------

تصور نکنید كه همه‌ي مخالفان، مغرض و بد هستند



نواندیش: اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با آيت‌الله موسوي خوئيني‌ها ديدار كردند.

جريان اصلاح‌طلبي در وضع نسبتا سختي قرار گرفته است

دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز در اين ديدار كه در دبيرخانه اين مجمع برگزار شد در ابتداي سخنانش با بيان اين مطلب كه در حال حاضر جريان اصلاح‌طلبي در وضع نسبتا سختي قرار گرفته است، ولي نبايد مايوس و نااميد شد، به بيان خاطره‌اي از امام (ره) پرداخت و گفت: سالي در پايان نشست خبرگان در جماران به حضور امام (ره) رسيديم و از وضعيت نامطلوب جامعه به ويژه حوزه روحانيت سخناني گفته و از نبود صفا و صميمت و قناعت و زهد و اخلاص و ... ابراز ياس و نااميدي شد. در اين زمينه امام (ره) فرمودند « من برخلاف آقاي مشكيني كه از ياس و نااميدي صحبت كردند قلبم نسبت به آينده روشن و پر از اميد است ، اگر شما اوضاع زمان رضاخان را مي‌ديديد اين‌گونه اظهار ياس نمي‌كرديد.»

وي ادامه داد: بنابراين همان‌طور كه قرآن مي‌فرمايد كه از يك نفر شروع كنيد؛ همان‌طور كه پيامبر اسلام شروع كرد، ديديم كه امام نيز همان‌گونه شروع كرد و اميدوارانه كار خود را به نتيجه رساند. شما نيز كار خود را با اميد ادامه بدهيد.

اگر به ديدن بن‌بست‌ها بسنده كنيم، مايوس مي‌شويم

موسوي خوئيني‌ها در ادامه تاكيد كرد: امروز با توجه به شرايط فعلي اگر به ديدن بن‌بست‌ها بسنده كنيم، مايوس مي‌شويم، ‌اما اگر انسان مطمئن باشد كه خدا از راه درست حمايت مي‌كند در اين صورت از جايي كه فكرش را نمي‌كنيد كمك خواهد كرد، بنابراين در هر شرايطي همان طور كه آن شرايط ايجاب مي‌كند بايد كار كرد.

وي خاطرنشان كرد: از آن‌جا كه از جوان انتظار فعاليت همچون فردي دنياديده نمي‌رود و از طرفي انتظار فعاليت از افراد هم سن و سال من همچون فعاليت يك جوان واقع‌بينانه نيست، بنابراين بايد اين دو قشر يعني جوانان و پيش‌كسوتان با تجربه همواره در كنار هم باشند تا به نتيجه‌ مناسب دست پيدا كنند.

موسوي خوييني‌ها تاكيد كرد:‌ براي فعاليت، ابتدا بايد راه درست را تشخيص داد، سپس بدون ياس و با توكل به خدا در آن راه قدم برداشت. در اين زمينه مي‌توان گفت كه اگر امام علي (ع) نيز زماني سكوت كرد تنها دليل شرايط آن زمان بود و اين موضوع به دليل بي‌تفاوتي و ياس نبود.

انتخاب فعاليت در انجمن اسلامي، انتخاب درستي است

موسوي خوئيني‌ها‌ در ادامه اين جلسه خطاب به اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران گفت:‌ ترديد نداشته باشيد كه انتخاب فعاليت در انجمن اسلامي انتخاب درستي است؛ چرا كه معيار براي همه‌ي ما فعاليت اسلامي است؛ بدين معنا كه از روي اخلاق اسلامي كار كنيم و به ترويج شعائر اسلامي بپردازيم. حال در چنين محيطي پر از دشواري‌ها و بن‌بست‌ها كه برخي ماحصل اشكال در كار ماست، ولي عمدتا اين دشواري‌ها و بن‌بست‌ها از جانب صاحبان قدرت است، روش ويژه و بسيار سنجيده‌اي را براي فعاليت بايد جست‌وجو كرد.

وي داشتن ايمان و ثبات قدم را در تمام فراز و نشيب‌هاي فعاليت‌هاي دانشجويي و غيردانشجويي لازم خواند و تاكيد كرد: تشكل دانشجويي انجمن، تشكلي اسلامي است و بر روي آرمان‌ها و عقايد ديني پافشاري مي‌كند. از سوي ديگر با توجه به اين كه مخاطبان شما يعني دانشجويان سالم‌تر و حق‌پذيرترند بايد همواره اخلاق و رفتارتان مقيد به اسلامي بودن باشد تا با رعايت تمام موازين اسلامي در فعاليت‌هايتان موفق باشيد.

وي بهترين تشكل براي جذب دانشجويان را انجمن اسلامي عنوان و تصريح كرد: از آن جا كه گاهي در حركت‌هاي سياسي ناپختگي‌هايي رخ مي‌دهد و از طرفي تفاوتي بين افرادي كه در انجمن اسلامي فعاليت مي‌كنند با برخي گروه‌هاي ديگر وجود دارد، بنابراين رفتارها و اعمال بايد به گونه‌اي باشد كه برداشت ديگران از فعاليت‌هاي شما به خطا نرود.

موسوي خوئيني‌ها‌ نداشتن ياس و اميدواربودن، ايمان به درستي راه و ثبات قدم را از عوامل شكسته شدن بن‌بست‌ها و آسان‌شدن دشواري‌ها خواند و گفت: شما در اين راه تنها نيستيد. خدا از راه‌هاي گوناگون كمك خواهد كرد، بنابراين شرايط دشوار زمان نبايد شما را نااميد كند، بيشترين اميد به شما جوانان و دانشجويان است. ممكن است محيط‌هاي بيرون از محيط دانشجويي، به اندازه‌ي شما با اميد و نشاط حركت نكنند. اين موضوع به دليل ملاحظاتي است كه در زندگي‌هاست كه اين ملاحظات جلو حركت‌هاي متناسب با شتاب زمان را مي‌گيرد.

در محيط دانشجويي ياس وجود ندارد

بدترين چيز در اين شرايط براي اصلاح‌طلبان شتابزدگي و بي‌تدبير كاركردن است

وي ادامه داد: اطمينان از درستي راه به معناي قرار گرفتن عده‌ي زيادي در آن مسير در آغاز راه نيست؛ حتي ممكن است فقط خودتان باشيد كه در اين صورت خدا به پيامبر مي‌گويد از خود و خانواده‌ات شروع كن.

دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر اين كه ياس در محيط دانشجويي وجود ندارد، اظهار كرد: ممكن است ديگران بخواهند حالت ياس را در محيط‌هاي دانشجويي ببينند، حتي بعضي از آنهايي كه منتظر دميدن روح اميد از جانشان هستيم نيز نااميد شوند و حس كنند در جامعه گوش شنوايي وجود ندارد ولي آنها بدانند كه بزرگان ما و كساني كه در راس جريان اصلاحات هستند نيز مايوس نيستند؛ بلكه شرايط سختي براي كار كردن وجود دارد و بدترين چيز در اين شرايط، شتابزدگي و بي تدبير كاركردن است.

اصلاح‌طلبان بيشتر با يكديگر همفكري كنند

موسوي خوئيني‌ها با اين توصيه به اصلاح‌طلبان كه بايد بيش از اين با يكديگر همفكري كنند، گفت: در اين شرايط سكوت و نشستن نتيجه‌اي ندارد و نبايد همه چيز را رها كرد. شخصيت‌هاي سياسي مايوس نشده‌اند اما شرايط دشواري است و در اين اوضاع بايد فكر كرد كه چگونه راه را باز كرد.

وي افزود:‌ من نمي‌خواهم تمام آن چه را اكنون اتفاق مي‌افتد تاييد كنم و بسياري از رفتارها و رويه‌ها و برخي نظريه‌پردازي‌ها در رابطه با جمهوري اسلامي قابل تاييد نيست؛ ولي اگر شرايط قبل از انقلاب و رفتار حاكمان را با شرايط حاضر مقايسه كنيم متوجه مي‌شويم كه از چه دردهاي عميقي عبور كرده‌ايم و اكنون با همه‌ي گله‌ها و انتقادها و بداخلاقي‌ها و بدرفتاري‌ها و انحرافات تفسيري در راه و رسم امام و انقلاب و چيزهايي كه ما را به اين بن‌بست ‌رسانده است، ما خيلي پيشرفت كرده‌ايم و ملت ايران دائم در حال حركت روبه جلوست.

وي اضافه كرد: شروع نهضت امام خميني (ره) در سال 1342 در شرايط بسيار دشواري قرار داشت و حتي قبولاندن مشروعيت و هدف امام به مردم و اينكه كار امام (ره) در خور شان مرجعيت است بسيار سخت بود. بنابراين كار سياسي نيز در آن موقع نيز سخت بود ولي با اين وجود در آن زمان نيز همه با اميد و نشاط و ياري رساندن به مردم در تعيين سرنوشت خود دخيل بودند.

تصور نكنيد كه همه‌ي مخالفان، مغرض و بد هستند

نبايد مرتكب اشتباهي شد و بهانه به دست مخالفان مغرض داد

موسوي خوئيني‌ در ادامه تاكيد كرد: اساسا نبايد مرتكب اشتباهي شد كه مخالفان مخلص را به نگراني و دغدغه انداخت و هم بهانه دست مخالفان مغرض داد و تصور نكنيد كه همه‌ي مخالفان، مغرض و بد هستند.

وي در ادامه توضيح داد: در زمان مشروطيت، آزادي‌خواهاني از خارج آمده بودند و مي‌گفتند تا دين و روحاني و ... برچيده نشود مشكل كشور حل نخواهد شد، اما مردمي كه با فتواي‌هاي كارساز مرحوم آخوند خراساني و رهبري مرحوم بهبهاني و مرحوم طباطبايي به صحنه آمدند با شنيدن اين صحبت‌ها وحشت مي‌كردند كه مبادا دين ما به خطر بيفتد. اين افراد باعث شدند كه كل جريان مشروطيت زير سوال رود.

دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز در بخش ديگري از سخنانش گفت: اصلاحات يك جريان است و اصلاح‌طلبان يك طيف‌اند و نه يك حزب. افراد معدودي در اين بين اگر چنين حرف‌هايي مي‌زنند در برابر آن سكوت مي‌شود اما وقتي رفتاري عليه آزادي انجام مي‌شود و سريع موضع مي‌گيرند مسلما در اين حالت ديگران چه مخالفان مخلص و چه مخالفان مريض و مغرض مي‌گويند اگر اين‌ها مشكلي ندارند پس چرا وقتي عليه دين كاري انجام مي‌شود فرياد نمي‌زنند.

No comments: