Tuesday, March 31, 2015

مذاکرات در ایستگاه پایانی - تفاهم



هنوز دولت روحانی سرکار نیامده بود که فرصتی پیش آمد تا با دوستان اهل فن سیاست خارجی کشورمان تبادل نظری داشته باشیم آنها بسیار با احتیاط و پرستیژ خاصی با کلمات دیپلماتیک سخن می راندند و ما هم که جمعی خارج از آن حیطه کاری بودیم گوش فرا داده و گه و گاهی با ایجاد پارازیت به بنش آش سیاست خارجی،موادی را اضافه و یا کم می کردیم بعد از توضیحات آنها، بنده نظراتم را برایشان ارائه داده و موکدا" گفتم که بحث هسته ای ایران با طرف غربی و امریکا قطعا" به نتیجه می رسد  ولی به نظرم : 
 اولا" امریکا در خاورمیانه به دنبال آرامش منطقه ای است تا بتواند بر منطقه تسلط  بی سر و صدائی داشته باشد و ماموریتهای برون مرزی را با کمترین هزینه جهانی اجرا نماید و غیر از ایران هیچ کشوری ثبات لازم را در منطقه نداشته و توان نظارت بر عملکرد برون مرزی کشورهای خلیج فارس را ندارد 
ثانیا" با دولتی این تفاهم را انجام خواهند داد که زبان دیپلماسی را بداند و موقعیت داخلی و خارجی مناسبی داشته باشد یقینا" غربیها بویژه امریکا از طرف لابی فوق العاده صهیونیستها در فشار است و کشورهایی که قبلا" رابطه مساعدی با ما داشتند و حالا تبدیل به مخالف شده اند نیز اثرگذاری زیادی روی این پروژه دارند

امروز همان روز است که باید این نشستها به نتیجه لازم برسد و هرگونه مخالفت خارجیها فقط زمان توافق را به تاخیر می اندازد و تاثیر موثری بر روند امور نخواهد داشت اما باید بیاد داشته باشیم که غربیها از ایران فقط همین درخواست را ندارند و آنها به دنبال مسایلی هستند که برای بهانه جوئیهای آتی خودشان در زمانهای مختلف رو خواهند کرد لازم به یادآوری است این از ویژگیهای سیاست خارجی هر کشوری است کجا مانده به کشوری که ادعای رهبری دنیا را در سر می پروراند و متاسفانه حکام بدون پشتیبانی مردم منطقه هم او را تشویق می کنند تک قطبی ظاهری جهان سیاست این فرصت را به یانکیها هدیه کرده است و کم خردی سیاسیون منطقه ای هم دست اینها را تا حدودی باز گذاشته است باید منتظر بمانیم تا مهلت مورد نظر به موعد خود برسد و انشاله موافقت نامه ای به امضا برسد که واقعا" برد برد باشد
اینک گزارشی از این بحث که از طریق سایت فرارو دریافت شده است درج می گردد :
۱۱ فروردين ۱۳۹۴
فرارو- یک ضرب الاجل دیگر فرا رسید؛ ضرب الاجلی برای دستیابی به تفاهم ایران و گروه 1+5، حول محور مسائل اساسی یا همان توافق سیاسی. امروز مذاکره کنندگان هسته ای تا پاسی از شب تلاش خواهند کرد تا مذاکرات را به ایستگاه پایانی تفاهم هدایت کنند.


مروری بر جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس :

13:30
آسوشیتدپرس به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات گفته است که ایران و گروه 1+5 به پایان جلسه روز سه‌شنبه نزدیک می‌شوند و احتمالا در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر می کنند که حاوی توافق در مورد جزئیات نیست اما «تفاهم نامه‌ای تفصیلی» هم همراه آن خواهد بود. به این ترتیب، دو طرف امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن را خواهند داشت. به گفته این منابع، البته انتخاب این راه نشانه باقی ماندن اختلاف نظر عمیق بین دو طرف است.

13:15
سرکئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دقایقی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه وانوآتو در مسکو  گفت ما تحریم هایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل بر ایران تحمیل شده است به رسمیت نمی شناسیم.

13:00
با پایان یافتن مذاکرات صالحی و مونیز، عباس عراقجی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا مذاکرات دوجانبه خود را آغاز شد.

12:50
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به دلیل اینکه شانس رسیدن به توافق بسیار بالا است امروز به لوزان سوئیس باز می گردد.

12:45 سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سخنانی اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور امروز بعد از ظهر به لوزان باز می‌گردد.

12:30
وال استریت ژورنال خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای ادامه مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سویس امروز به این شهر بر می گردد. روز گذشته وزیر خارجه روسیه برای انجام برنامه ای از پیش تعیین شده محل مذاکرات را به مقصد مسکو ترک کرد که از سوی برخی محافل رسانه ای این اقدام وی نشانه بن بست در مذاکرات خوانده شده بود.همچنین در این گزارش ها آمده بود لاوروف در صورتی به مذاکرات برخواهد گشت که شانس واقعی برای توافق هسته ای وجود داشته باشد.

11:40
مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پایان یافت و دقایقی پیش نشست معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و صالحی و مونیز آغاز شد. پیش از این و در صبح امروز نشست وزرای خارجه 1+5 بدون ایران و پس از آن با ایران به مدت بیش از یک ساعت انجام گرفت.

11:30
وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز دومین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (منهای روسیه) به خبرنگاران گفت که مشکلاتی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و احتمالا رویکرد در نشست بعدی تغییر می کند. به گزارش فارس «فرانک والتر اشتاین‌مایر» افزود: «ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دچار مشکلاتی شده‌ایم.»  وی احتمال داد که  در نشست ساعت 11 احتمالا رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود.

11:25
خبرگزاری رویترز
اعلام کرد، قیمت نفت روز سه شنبه در بازارهای جهانی به کاهش خود ادامه داد، زیرا ایران و 6 قدرت جهانی به سرعت مذاکرات برای رسیدن به یک توافق اولیه افزوده اند، توافقی که می تواند به لغو تحریم ها منجر شده و اجازه صادرات بیشتر نفت را به ایران بدهد.

11:20
پایگاه خبری پاورلاین نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا احتمال توافق تا ضرب الاجل وجود دارد در پاسخ گفت: انشاءالله. برخی سایت ها و رسانه های دیگر خبری از جمله خبرنگار المانیتور در توییتر خود به این پاسخ جان کری اشاره کردند و نوشتند که وزیر خارجه امریکا به پرسش یک خبرنگار با زبان فارسی پاسخ داد.انشاءالله ریشه عربی دارد، اما در محاوره، ایرانیان بیشتر از اعراب از این واژه استفاده می کنند. لورا روزن در توییتر نوشت: کری در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز دستیابی به توافق تا ضرب الاجل سه شنبه گفت انشاء الله که یعنی اگر خدا بخواهد.

11:13
بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز، ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و ۳۱ درصد با آن مخالفت کردند. به گزارش فارس، به نقل از پایگاه صهیونیستی «آی ۲۴»، نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲ نفر از ۳ نفر از حامیان حزب دموکرات از توافق هسته‌ای حمایت کرده و در میان طرفداران جمهوریخواه هم ۴۷ درصد حامی توافق و ۴۳ درصد مخالف هستند.

11:10
خبرنگار بی بی سی در حساب تویئتر خود با اشاره به تصاویر دومین نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (منهای روسیه) نوشت: ظاهر عكس تكراري ولي محتواي آن امروز چيز ديگري است.
10:30 دومین نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای گروه 1+5 صبح امروز به وقت محلی در لوزان آغاز شد. البته ریاست هیئت‌ روسی را در این نشست ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بر عهده دارد. لاوروف، بعد از ظهر دیروز بود که به علت مشغله کاری لوزان را به مقصد روسیه ترک کرد، اما احتمالا امروز به محل مذاکرات باز می‌گردد 
یازدهم فروردین 1394







Bottom of Form

No comments: