Thursday, August 25, 2011

مدیریت نوین


رفیقی نقل می کرد که گویا در اداره اش به عنوان معاون مشغول است ظاهرا" انسان پرتلاشی بوده و از بابت عدم ارجاع کار کمی تا قسمتی ناراضی به نظر می رسید او برنامه کاری روزانه اش را به شرح زیر برایم اعلام نمود:

وقتی وارد اداره میشوم کسی برایم سلام نمی کند چون کسی منتظرم نیست وارد اتاقم که همیشه درش باز است میشوم سری به کامپیوتر زده و از اخبار کشور با خبر شده و بعد منتظر می مانم تا رئیس وارد اداره شود و شاید کسی سراغم آمده و کاری از من بخواهد تا انجامش دهم خدا پدر رئیس را بیامورزد همه مديران را بیکار کرده است و به هیچ کس اطمینان ندارد و امور را به تنهائی رتق و فتق می کند و همه از این بابت راضی هستند

بعد از اینکه متوجه شدم دیگر کسی با من کاری ندارد مگس کشم را سر و سامانی داده و برای مبارزه با مگسهای مختلف برنامه ریزی می کنم و چنان بر فوج مگسها یورش می برم که گویی نیروهای ناتو در لیبی مشغول عملیات هستند گاهی هم با رعایت تمامی ریزه کاری ها ،از آبدارچی اداره ،در این امر مهم و استراتژیک کمک می گیرم

بعد از آن باز منتظر زده شدن در اتاق می مانم که باز کسی مزاحمم نمی شود اين بارخدا پدر رئیس را نیامرزد که با نهیب زدن بر سر کارمندان کار نابلد و دست آموز، چرت من و دیگران را در ماه مبارک رمضان که ماه عبادت و اطاعت و آمرزش گناهان کبیره و صغیره است به هم زده و کلی ناراحتمان می کند چرا که خواب مومن هم عبادت است و مزاحمت برایش گناه دارد ولی چاره نیست بایستی صعوبت امور را متحمل شویم در ماه رمضان این کار با سختی بیشتری همراه است چرا که وقتی کارکنان دیگر و مورد وثوق ،روزه را هر لحظه افطار می کنند مرا به طمع انداخته و آب دهنم ، سرازیر می شود و .... البته از اينكه دولت محترم و قيمت گذار فرصتي را براي صبحانه و ناهار فراهم كرده است كاركنان راضي هستند

از برنامه دوستم خوشحال شده و گفتم رفیق ناشکری نکن و از فرصتی که بدست آمده استفاده کرده و بر تجارب خود بیفزای که اینگونه ادارات سیستم کایزن ژاپنی داشته و در آموزش شما همت مضاعف به خرج می دهند از طرف دیگر چون برای افطار در مواقع مختلف هم برنامه دارند خود نعمتی است که باید قدرش را دانست چرا که در بیرون جائی برای صرف افطار و ... نیست پس اداره شما مکان مقدسی است که باید منزلتش را دانسته و پاسش داشت به ایشان متذکر شدم که طبق اعلام معاون اول رئيس جمهور مشائي دوست، الآن دیگر زمان حضور در ادارات سپری شده است و اغلب دورکاری مرسوم گردیده است ولی اداره شما برای ارج نهادن به جایگاه کارمندان مجد و خواب جو ،در فکر ارتقائ تجارب شما بوده و بدین منظور از همه سیستمهای مدیریتی جهان بویژه مدیریت نوین کوچه و بازار استفاده کرده است و بجای سیستم ورشکسته دولتی این سیستم را جایگزین ساخته است

خلاصه از برنامه كاري رفیقم کلی لذت برده و چون او ترکی نمی دانست یواشکی با خودم گفتم : اولولر دئیللر بس دیریلر حالوا یئییللرو یا برعکس و از ايشان خداحافظي نموده و از خداوند متعال ،اعلام اقلام سبد ماه مبارك را مسئلت كردم

No comments: